تمام ناپیدای من

درد من این گشتن بی امان ، پی چیزی است که نمی دانم چیست

تمام ناپیدای من

درد من این گشتن بی امان ، پی چیزی است که نمی دانم چیست

کشور من (59)


مردم کشور من در ریا و دو رویی رقیب ندارند. آدم های دو رویی که در خلوت خود به تمام اعتقاداتی که وانمود میکنند به آن پایبندند، پشت می کنند. آدم های دو رویی که محیط را ضامن رعایت شعونات دینشان قرار می دهند. واقعیت تلخی که آدمهای کشور من با وجود آن همه ادعا نسبت به پایبندی به اخلاق و مذهب ، هیچ وقت به هیچ کدام متعهد نیستند و همواره توجیه و مصلحتی برای زیر پا گذاشتن اخلاقیات و ارزشهای انسانی دارند، ناگوارترین ویژگی مردمان این مرز و بوم است .


شبکه های اجتماعی


این روزها خیلی شنیده می شود که شبکه های اجتماعی و موبایل های هوشمند باعث از هم پاشیدن ساختار خانواده و دور شدن آدم ها از یکدیگر می شوند و از این جنبه همواره شبکه های اجتماعی و تکنولوژی های مشابه مورد انتقاد عموم قرار می گیرند. اما نکاتی در این راستا هست که معمولا در نظر گرفته نمی شوند. شخصا با این نظریه کاملا مخالفم . نکته اول اینکه مقابله باپیشرفت و گذار تکنولوژی همیشه وجود داشته و خواهد بود و همانقدر که نمیشود مانع این پیشرفت ها شد نمی شود مانع این مقابله ها شد . اما نکته مهمتر اینکه ، این تکنولوژیها اتفاقا خیلی هم مفید و کارا هستند. البته در مورد زیاده روی بحثی نیست ، چرا که زیاده روی در هر مسئله ای که حتی افکار عمومی هم در مثبت بودن آن اتفاق نظر دارند ، مثل ورزش کردن زیان بار است . شبکه های اجتماعی و نرم افزارهایی مثل وایبر باعث ارتباط نزدیک آدمهایی می شود که در صورت عدم نبودنشان هیچ وقت ارتباطی با یکدیگر نمی داشتند . گروه هایی را تصور کنید که متشکل از دوستان و آشنایانی است که هر کدام در یک گوشه دنیا زندگی می کنند و از این طریق به راحتی با هم در تماس هستند . خانواده هایی را در نظر بگیرید که نسبت هایشان آنقدر از هم دور است یا به طور کلی ارتباط چندانی با هم ندارند و به راحتی میتوانند مناسبت هایی مثل تولد و عیدها را به هم از این طریق تبریک بگویند . فرزندانی را تصور کنید که به علت زندگی در محلی دور از خانواده با این تکنولوژیها به راحتی و بسیار ارزان می توانند ارتباط مداوم و تصویری با خانوادشان داشته باشند . این ها همه بی نظیر است .

به نظر من از هم پاشیده شدن بنیان خانواده ها و ارتباط سرد این روزهای  آدم ها دلیلش تکنولوژی نیست. دیگر روزگار دورهم جمع شدن خانواده ها دور حوض خانه مادربزرگ زیر درخت توت ،مثل قدیم ها، تمام شده و انتظار برگشتن یا ماندن در آن روزها هم انتظار معقولی نیست . خیلی از مادربزرگ ها هم دیگر این روزها در آپارتمان زندگی می کنند . گرچه می شود کمی با هم مهربانتر بود ، اما قطعا دلیل حال و روز این روزهای ما نه تنها تکنولوژی نسیت بلکه به نظر من تکنولوژی تاثیر ارتباط مسموم این روزهای آدم ها را تا حدی خنثی هم می کند .